Zdecydowana większość osób zatrudnionych w nowoczesnych korporacjach lub biurach wymagających od swoich pracowników pełnej dyspozycyjności, spędza w pracy od kilku do nawet kilkunastu godzin dziennie. Przy tak intensywnym trybie życia niezwykle ważne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej porcji energii w postaci pełnowartościowych posiłków bogatych w poszczególne witaminy i minerały. Jakie więc zdrowe jedzenie do pracy będzie najlepsze? Poznaj sprawdzone pomysły na jedzenie.

Błędy dietetyczne w pracy, a zdrowe posiłki do pracy

Błędy dietetyczne zdarzają się wielu osobom. Kojarzone są głównie z posiłkami w domu czy na mieści. Ale tak naprawdę to w pracy spędzamy najwięcej czasu i tam spożywamy przekąski, obiady czy coś szybkiego niezdrowego.

Niestety wciąż zbyt wiele osób, skupionych na pracy, na szybko sięga po wysokokaloryczne i zazwyczaj przetworzone produkty takie  “fast food” (kupowane często w przypadkowych barach), słodkie przekąski (pączki, drożdżówki, czekoladowe batoniki, wafelki i wiele innych) lub estetycznie i hermetycznie zapakowane kanapki, desery czy gotowe dania instant, które wystarczy podgrzać w mikrofalówce. Taki typ jedzenia dostarcza organizmowi szybkiej dawki energii, ale wartość odżywcza pozostawia wiele do życzenia. Regularne spożywanie posiłków pozbawionych wartości odżywczych nie tylko sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, ale również staje się główną przyczyną nadwagi, otyłości, cukrzycy, nadciśnienia, zaburzeń metabolicznych, a nawet śmiertelnie niebezpiecznego zawału, dlatego warto zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe i zadbać o swoją dietę.

Większość zapracowanych osób żyje w błędnym przekonaniu, że własnoręczne wykonanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków w domowym zaciszu jest czasochłonne i wymaga dużej ilości czasu, wymyślnych składników oraz określonych umiejętności kulinarnych. Tymczasem istnieje ogromna ilość prostych i łatwych przepisów, które pozwolą przygotować smaczne, zdrowe, a przede wszystkim odpowiednio zbilansowane jedzenie do pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i gustu. Wbrew pozorom czy powszechnym opiniom zdrowe posiłki do pracy wcale nie muszą oznaczać nudnych kanapek czy koniecznie słodkich przekąsek dostarczających energii tylko na chwilę. Co więcej posiłki do pracy mogą stanowić niedokończony obiad czy kolację z poprzedniego dnia i nie jest to absolutnie passe – to wyjście naprzeciw ECO – gdzie nie wyrzucamy jedzenia. Jedzenie do pracy na zimno czy ciepło? Każdego dnia Twoja odpowiedź może być inna dlatego warto dowiedzieć się w jakich pojemnikach najbezpieczniej przewozić zimny lub gorący posiłek do pracy.

Jak przechowywać dania do pracy?

Bardzo ważnym elementem przygotowywania posiłków do pracy jest ich właściwe pakowanie, dzięki czemu zachowają swój naturalny smak i aromat przez wiele godzin. Sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem nowoczesnych, eleganckich i praktycznych pojemników o różnej wielkości (najlepiej plastykowych), w których można bezpiecznie przechowywać nawet kilka dań. W ofercie poszczególnych producentów znajdują się między innymi:

  • modne słoiki klamerkowe,
  • piętrowe termosy obiadowe,
  • pojemniki na zupę (np. kubki z uchwytem wyposażone dodatkowo w szczelną pokrywę z zatrzaskami),
  • lunch boxy ze specjalnymi przegródkami,
  • shakery.
  • zestawy lunchbox

Jeśli dania do pracy stanowią nasz główny posiłek dnia plus lunch do pracy na zimno – doskonale sprawdzą się całe zestawy, zawierające w swoim składzie kilka pojemników, zwykle różnej wielkości, do których można spakować nie tylko drugie śniadanie, sałatki do pracy, surówki czy obiad, ale również drobne przekąski w postaci orzechów, rodzynek, kawałków ulubionych owoców.

Przed zakupem pojemników na obiad do pracy warto zorientować się z jakiego tworzywa jest wykonane opakowanie, czy posiada gumowe wykończenie zapewniające szczelność, czy można je wstawić do mikrofali, a nawet zmywarki bez obawy że ulegną zniszczeniu. Oczywiście jeśli chcemy zacząć zabierać jedzenie do pracy, nie musimy zaczynać tej przygody od kupienia modnego opakowania lub zestawu lubchbox. Wykorzystajmy słoik czy pudełka chociażby po lodach. Jeśli mamy w pracy mikrofalówkę, wystarczy przerzucić posiłek do miski czy talerza i podgrzać.

Warto także pamiętać, aby zużywać jak najmniej foliowych woreczków jednorazowych. Dbając o swoje zdrowie dbajmy także o naszą planetę.

Pomysły na zdrowe jedzenie do pracy – obiad i przekąskę

Systematyczne spożywanie zdrowych, pełnowartościowych, ale niewielkich porcji w pracy (najlepiej co dwie – trzy godziny) pozwala utrzymać odpowiedni poziom energii, poprawia koncentrację i samopoczucie, a przede wszystkim powoduje wzrost efektywności. Zbyt duże posiłki oraz długie przerwy pomiędzy nimi stanowią główną przyczynę zmęczenia, znużenia, senności i rozdrażnienia. Idealnym rozwiązaniem są zimne przekąski – dania do pracy na zimno przede wszystkim kolorowe, proste, pożywne, sycące i niskokaloryczne:

  • sałatka z mozzarellą i czosnkowymi grzankami,
  • sałatka z wędzonym kurczakiem,
  • sałatka z brokułem,
  • sałatka grecka,
  • sałatka cesarska,
  • z papryką i kurczakiem, kukurydzą i pomidorami,
  • warzywa m.in w słupkach (marchew, cukinia, dynia pieczona, burak pieczony, ogórek zielony, papryka, nać seleru z dodatkiem hummusu),  pomidorki koktailowe
  • owoce w cząstkach (jabłka, gruszki, mango, ananas, kiwi)
  • jogurt naturalny z rukolą i pomidorkami koktailowymi z dodatkiem nasion dyni i słonecznika
  • warzywa z sałatą w słupkach zawinięte w papier ryżowy + sos słodko kwaśny

oraz szybkie ciepłe przekąski lub obiady jednogarnkowe takie jak między innymi:

  • quesadillas wegetariańskie lub z mięsem – różnorodność jest olbrzymia
  • placuszki z cukinii z jogurtem naturalnym
  • zupa krem – tu także kombinacji jest wiele – z pomidorów, z dyni, z brokułów, z cukinii,  z marchwi, z selera
  • mix kaszy z warzywami i ew. lekkim sosem pomidorowym

a także wiele wiele innych – wszystko zależy co akurat mamy w lodówce. Świeże warzywa połączone z aromatycznymi ziołami dostarczą każdemu pracownikowi, zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym, drogocennych witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i wykonywania codziennych obowiązków zawodowych. Mogą stanowić odrębny posiłek (np. jako drugie śniadanie) lub pełnić funkcję dodatku do obiadu.

Ważne jest aby posiłki można było przygotować szybko czy to wieczorem czy rano. Inaczej mało prawdopodobne, że rozpoczniemy etap zdrowych posiłków w pracy.

Pomysły na obiad do pudełka

Wielu zapracowanym i zabieganym osobom często brakuje pomysłu na przygotowanie pełnowartościowego obiadu do pudełka do pracy, dlatego w takiej sytuacji na pewno warto odwiedzić doświadczonego dietetyka, który nauczy zdrowego, racjonalnego i smacznego jednocześnie odżywiania.

Jeśli natomiast nasz budżet tego nie wytrzyma, warto zacząć od zabierania prostych posiłków do pracy, a nie kupowanie szybkiego niezdrowego jedzenia. Jeśli masz problem z wstawaniem rano i zazwyczaj zapominasz lub nie masz czasu przygotować jedzenia, zrób to wieczorem przed położeniem się spać. Rano sięgniesz tylko do lodówki po gotowy posiłek do pracy.

Z czasem zacznij planować jedzenie do pracy podczas zakupów, aby kupić potrzebne składniki, z których szybko coś przygotujesz. Po kilku tygodniach będziesz mieć we krwi planowanie posiłków do pracy. Jedzenie do pracy czy na zimno czy na ciepło nie będzie wyzwaniem, a będziesz widzieć po ubraniach, że robi się luźniej, wygodniej. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *