fit mamaPowrót do formy po porodzie nie zawsze jest usłany różami. Większość kobiet zastanawia się jak szybko i skutecznie dojść do formy po ciąży i porodzie? Zmienione przez ciąże i wyczerpane porodem ciało kobiety, osłabione, zmęczone, pozbawione podstawowych i niezbędnych składników odżywczych oraz zmuszone do niewyobrażalnego wysiłku wymaga natychmiastowej regeneracji. Niestety w pierwszych dniach po przyjściu maleństwa na świat mama często zapomina o odpoczynku, własnych potrzebach i pragnieniach, próbując niemalże natychmiast odnaleźć się w nowej roli, zwanej macierzyństwem. Więc jak nie zwariować?

Czas dla siebie droga mamo!

Bezsenne noce, czuwanie przy płaczącym maluszku, kołysanie, karmienie, kolki, pierwsze choroby i dolegliwości dziecka, zmęczenie, znużenie, brak chwili dla siebie, nieregularnie spożywane posiłki mają fatalny wpływ nie tylko na samopoczucie kobiety, ale przede wszystkim jej wygląd zewnętrzny. Upływ czas, zdobywanie nowych doświadczeń w dziedzinie wychowywania i pielęgnacji maleństwa, które z dnia na dzień staje się coraz bardziej samodzielne, dostosowanie do nowego rytmu, stanowi doskonałą okazję do podjęcia działań, mających na celu przywrócenie szczupłej, zgrabnej sylwetki, z której mama była dumna przed ciążą.

O tych sferach powinnaś pomyśleć, aby wrócić do formy:

  • dieta matki karmiącej lub dieta bogata w wartości odżywcze
  • ćwiczenia lub aktywność fizyczna
  • czas dla siebie na hobby

1. Dieta to podstawa

Czy poruszamy się w temacie diety dla matki karmiącej, kobiety po 40 czy po prostu kobiety, która chce o siebie zadbać zawsze najważniejszą kwestią jest zbilansowany jadłospis bogaty w błonnik i białko.

Racjonalna, odpowiednio zbilansowana dieta bogata w niezbędne witaminy i składniki mineralne nie tylko przyspiesza proces rekonwalescencji w połogu, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na stan włosów, paznokci czy skóry jak również dobre samopoczucie. Stanowi również podstawowy, najważniejszy warunek karmienia piersią, ponieważ  wpływa na jakość wytwarzanego przez organizm mamy mleka. Pełnowartościowe, spożywane regularnie posiłki dostarczą zabieganej mamie odpowiedniej dawki energii niezbędnej do utrzymania szalonego rytmu życia, dzięki czemu będzie mogła wywiązać się ze wszystkich swoich obowiązków, czerpiąc jednocześnie pełnymi garściami radość z macierzyństwa.

W sieci jest mnóstwo pomysłów na zrzucenie zbędnych kilogramów, diet bezmięsnych, bezglutenowych, niskowęglowodanowych itd. przykładów można mnożyć bez końca. Jednak tak naprawdę nie chodzi o to, aby zastosować drastyczną dietę, wypłukać organizm z witamin i minerałów, a potem uzyskać efekt jo-jo. Ważne jest dostarczanie kluczowych składników zgodnie z piramidą żywienia.

Piramida żywieniowa z NCEZ
https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej-dla-osob-doroslych

2. Aktywność fizyczna to zdrowie

Długie spacery z wózkiem na świeżym powietrzu, wspólne zabawy ruchowe z maluszkiem czy specjalne ćwiczenia opracowane z myślą o kobietach, które przeszły trudy związane z porodem, wykonywane systematycznie kilka razy w tygodniu pomogą przede wszystkim mamie w szybkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów i odzyskać nienaganną sylwetkę sprzed ciąży. Aktywność fizyczna nie tylko wzmacnia mięśnie, stawy, układ odpornościowy czy krążenia, ale również redukuje cellulit, poprawia samopoczucie i skutecznie rozładowuje nagromadzony w ciągu dnia stres oraz zmęczenie. Podjęcie regularnych ćwiczeń nie musi wiązać się z koniecznością pozostawienia maleństwa partnerowi, dziadkom czy opiekunce, ponieważ wiele nowoczesnych klubów sportowych oferuje wspólne zajęcia z najmłodszymi dziećmi, dzięki czemu zaangażowana mama nie będzie odczuwać jakichkolwiek wyrzutów sumienia.

mama z dzieckiem na rowerze

3. Czas dla siebie

Urodzenie i wychowywanie małego, kilkumiesięcznego dziecka nie zawsze musi oznaczać całkowitą rezygnację z własnych pragnień, potrzeb i zainteresowań. Wystarczy przede wszystkim dobra organizacja dnia, aby mama mogła zadbać o siebie, nałożyć maseczkę, zastosować dobrej jakości kosmetyk czy zajrzeć od czasu do czasu do salonu fryzjerskiego lub gabinetu kosmetyczki i poczuć się w końcu kobietą.

Kobieta-mama, która może wyskoczyć na spotkanie z koleżanką, pójść do kosmetyczki czy mająca czas na poczytanie ulubionej książki, wraca do swoich obowiązków z energią i radością. To przekłada się na samopoczucie wszystkich domowników.

Zostawianie dziecka na 1-2 h pod opieką Taty czy Dziadków nie wpłynie negatywnie na niemowlaka. Rozłąka zazwyczaj przynosi same korzyści.

kobieta nad wodą