dieta na bazie zup

Diety kilkudniowe to szybki sposób na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów wyszczuplenie brzucha. Które z nich są najzdrowsze? Dieta zupowa, dieta warzywna, dieta nic? Zanim podejmiemy dietę kilkudniową warto dowiedzieć się jakich efektów można się spodziewać i na co zwracać uwagę.

Zalety kilkudniowej diety

Dieta kilkudniowa, która często stanowi “ostatnią deskę ratunku” przed wyjazdem wakacyjnym, Sylwestrem lub ważną imprezą, pozwala w błyskawicznym czasie pozbyć się kilku zbędnych centymetrów w talii głównie poprzez utratę nadmiaru wody. Stanowi doskonały impuls do rozpoczęcia i kontynuowania dalszego procesu odchudzania. W ciągu kilku dni przyspiesza bowiem metabolizm, zaś organizm oczyszcza się, sięgając po zapasy tłuszczu, które gromadzą się głównie w okolicy brzucha i bioder. Obecnie największą popularnością wśród zdesperowanych kobiet cieszy się dieta zegarowa oraz dieta zupowa. 

Zasady diety zupowej, zegarowej i każdej innej

Gdy postanawiamy rozpocząć dietę musimy zastanowić się czy chcemy schudnąć szybko i nietrwale, czy schudnąć i utrzymać wagę? W pierwszym przypadku częstym problemem jest efekt jo-jo, gdyż na kilka dni ograniczamy ilość kalorii i składników odżywczych, aby potem wrócić do starego stylu życia i żywienia. Nie jest to polecana dieta, choć jeśli ma być wstępem do zmiany zachowań żywieniowych i zmiany stylu życia, może pozwolić nam stracić kilka kg i wyglądać szczuplej, szczególnie w okolicy brzucha.

Natomiast najbardziej efektywna jest dieta rozumiana jako zmiana nawyków żywieniowych w połączeniu ze zmianami nawyków w życiu – wprowadzeniem aktywności fizycznej. Pozwala ona nie tylko zmniejszyć wagę ciała, ale zadbać o mięśnie, które sprawiają, że ciało wygląda młodo, jędrnie i zdrowo.

Najważniejsze zasady:

  • wyeliminować żywność przetworzoną, słodycze sklepowe, fast foody
  • wyeliminować sztuczne dodatki do zup np kostki rosołowe, substytuty zup (tzw. zupy instant) np. zupa pieczarkowa, barszcz czerwony, żurek i inne
  • ograniczyć lub stopniowo ograniczać cukry, np słodzenie herbaty, kawy, spożywanie słodkiej wody, dodawanie syropu do wody, spożywanie soków owocowych
  • ograniczyć spożywanie mięsa na rzecz warzyw
  • ograniczenie spożywania owoców do godzin południowych
  • ograniczenie lub eliminacja alkoholu
  • aktywność fizyczna – 2-3 x w tygodniu min po 45 minut (najlepiej gdy się pocimy, ale nie mamy poczucia, że nie możemy oddychać)  – może być to energiczny spacer, taniec, trucht, siłownia itp. – warto zasięgnąć porady lekarza lub specjalisty
  • wytrwałość! – bez tego najlepsze plany diety zupowej, zegarowej czy innej nie będą miały racji bytu

Dieta zegarowa 

Dieta zegarowa, trwająca zazwyczaj około trzech dni, oznacza przede wszystkim konieczność rygorystycznego przestrzegania ściśle określonych godzin poszczególnych posiłków, co pozwala wprowadzić organizm w odpowiedni rytm. W czasie diety, która doskonale oczyszcza, zaleca się picie dużej ilości płynów (co najmniej dwóch litrów) oraz całkowitą eliminację soli i cukru. Pozwala ona głównie wyeliminować nadmiar wody z organizmu. Polecana jest jedynie zdrowym osobom, które chcą poczuć się lżej po imprezie z suto zastawionym stołem. Nie pozbędziemy się zapasów tłuszczu.

Nie wolno stosować jej dłużej niż 2-3 dni, gdyż może doprowadzić do wypłukania z organizmu witamin i minerałów.

Dieta zupowa 

Dieta zupowa wbrew pozorom nie jest to dieta kilkudniowa, choć może taka być. Pomysłodawczynią jest Monika Honory, która dzięki spożywaniu zup schudła 40 kg! W sieci jest strona autorki oraz wiele stron opisujących jej dietę zupową.

dieta na bazie zup

Główny posiłek w diecie zupowej (soup diet) stanowi lekka zupa warzywna, którą można jeść nawet kilka razy dziennie do syta przez siedem dni w tygodniu. Ciepłe, płynne posiłki są lekkostrawne, a przy tym rozgrzewają (szczególnie w zimie) i pobudzają metabolizm. W diecie zupowej absolutnie zakazany jest alkohol, cukier oraz mąka do zagęszczania. Zupy powinny zawierać 50% stałych składników i 50% płynu. Nie mogą być to zupy krem. Dieta zupowa pozwala nie tylko stracić zbędne kilogramy, ale również oczyszcza organizm z toksyn, a przy tym poprawia samopoczucie. W połączeniu z aktywnością fizyczną nie tylko pozwoli nam zredukować tkankę tłuszczową i zbudować mięśnie, ale także wpłynąć na nasze samopoczucie i energię.

Dieta oparta na zupach nie jest czasochłonna, więc pozwala także zaoszczędzić czas spędzany w garnkach! Z pewnością takie zupy pokochają domownicy, więc nie ma potrzeby przygotowywania oddzielnych zup.

Dieta na zupach czy zupowa?

Czy skorzystamy z pomysłów p. Moniki czy uczynimy zupy naszym głównym posiłkiem wyjdzie to z korzyścią dla nas. Zupy to bomba witaminowa jednocześnie sycąca i smaczna. Dieta na bazie zup szczególnie polecana jest w okresie letnio-jesiennym, gdzie mamy bogactwo warzyw w Polsce – cukinie, dynie, marchew, seler, por, fasolkę, groszek, pomidory i wiele wiele innych.

Warto także zrobić zapasy warzyw w zamrażarce na zimę i wiosnę, aby móc skorzystać z naszych lokalnych płodów ziemi także w zimie. W sieci jest wiele stron, na których można dowiedzieć się jakie warzywa i w jakiej formie warto je mrozić, aby zachować wartości odżywcze.

Warto także pamiętać, aby w miarę możliwości kupować warzywa od lokalnych rolników, dostawców lub chociażby warzywa polskie. Te sprowadzane z zagranicy pokonują długą drogę i ciężko im konkurować z produktem, który był zerwany wczoraj czy kilka dni temu.

Ostatnio modne są też własne ogródki warzywne. Nie trzeba posiadać własnej działki z domem, wystarczy wydzierżawić kawałek ogródka działkowego i tam uprawiać podstawowe warzywa. Wiele miast w Polsce posiada w obrębie miasta takie ogródki. Naprawdę warto!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *